یک موضوع داغ که اخیراً مورد بحث قرار گرفته؛ افزایش بهره وری و رضایت کارکنان در محیط کار است. عوامل متعددی برای افزایش بهره وری کارکنان و کمک به تمرکز آنها برای جلوگیری از حواس پرتی وجود دارد.
ممکن است صدای مسیج تلفن و یا آلارم شبکههای اجتماعی، یک صندلی کار ناراحت، سر و صدا در محیط کار و یا هر نوع عامل دیگری منجر به کاهش بهره وری در محیط کار شود.
ایجاد یک محیط کاری راحت برای کارمندان به تنهایی برای انجام دقیق وظایفشان کافی نیست، اما برای آنها انگیزهای خواهد بود که هر روز برای آمدن به سرکار اشتیاق داشته باشند.
تغییرات فیزیکی زیادی وجود دارد که شما میتوانید برای بهره وری در محیط کار از آن استفاده کنید. از رنگ کردن دیوار گرفته تا روشنایی و نور محیط کار. بسیار مهم است که از کارمندان قبل از هر تغییر کوچک و بزرگی، نظر سنجی کنید تا مطمئن شوید که میتوانید تجربه کارمندان را در محیط کار بهبود بخشید یا خیر؟
فضای کاری باز و یا بسته
یکی از بزرگترین بحثها در طراحی محیط کار، فضای باز و یا بسته است. ابهامی که همواره وجود داشته، این است که کدام یک اثربخشی بیشتری دارد؟C
بسیاری از شرکتهای بزرگ و نوآور مانند فیسبوک و گوگل، محیط کاری باز را ترجیح میدهند. محیطی که در آن کارمندان در ردیفهایی کنار هم، بدون هیچ دیواری بنشینند و هیچ مانعی آنها را از یکدیگر جدا نکند. طراحی محیط باز به خلاقیت بیشتر، تفکر وسیعتر و همکاری بیشتر میانجامد، اما کاستیهایی را نیز در بر خواهد داشت؛ از جمله محیط کاری شلوغ که ممکن است در انجام وظایف افراد مزاحمت ایجاد کند.
از طرف دیگر، یک دفتر بسته، حریم خصوصی و امکان خطای بیشتری را موجب میشود. سر و صدای کمتر ممکن است برای کارمندانی که تماس تلفنی زیادی با مشتریان دارند، بهتر باشد.
با این حال، فضای بسته ارتباطات داخلی کارمندان را با یکدیگر تضعیف میکند. داشتن فضاهایی مانند اتاق استراحت یا آشپزخانه میتواند این مانع را از بین ببرد و موجب ارتباط بهتر و تقویت بهره وری کارمندان شود.
۱۳ نکته برای بهره وری کارکنان
در ابتدا باید بدانیم که برای طراحی یک محیط کاری خوب از کجا شروع کنیم. چراکه موارد بسیاری برای دیزاین بهتر دفتر کار وجود دارد. به همین منظور در زیر به ۱۳ موردی که به شما در طراحی دوباره و یا به روز کردن فضای دفترتان کمک میکند اشاره کردهایم:
- ابزارهای مورد نیاز کارتان که هر روز از آن استفاده میکنید؛ مانند پرینتر، دستگاه کپی، ماشین فکس و … را در مکانی قرار دهید که به راحتی قابل دسترسی تمام افراد باشند.
- محیط کاری باز، خلاقیت و تعاملات داخلی را تقویت میبخشد.
- محیط کاری سنتی بسته، فضای خصوصی و آرامتری را در اختیار افراد قرار میدهد.
- رنگهای سردتر مانند (سبز، آبی، بنفش) برای آرامش افراد بهتر است.
- رنگهای گرمتر مانند (قرمز، نارنجی و زرد) برای محیطهای گرم و خلاقانه بهتر است.
- تاجایی که امکان دارد از نور طبیعی در محیط کار استفاده کنید.
- از لامپهای کم مصرف برای کاهش انرژی مصرفی استفاده کنید.
- نور بسیار مستقیم و روشن به چشم آسیب میرساند؛ از طرفی دیگر نور کم هم ممکن است بهره وری افراد را کاهش دهد.
- دیوارهایی که صدا از آن عبور میکند ممکن است یک اتاق شلوغ را برای کارکنان بوجود آورد.
- موزیک باید در محیط کار پخش شود تا افراد را پر انرژی نگه دارد.
- مدیر باید کارکنان را به ایجاد فضای شخصی در محیط کار با قرار دادن عکس و دکور دلخواه تشویق کند.
- کارمندان باید تعدادی کمد برای وسایلشان داشته باشند تا از چیدمان وسایل غیرضروی بر روی میزشان بپرهیزند.
- صندلیها باید راحت باشد و به گردن و کمر آسیب نرسانند.تغییر فضای محیط کار یا طراحی آن به تنهایی نمیتواند موجب بهبود بهره وری در سازمان شود، بلکه عوامل دیگری هم بر افزایش بهره وری کاکنان تاثیر میگذارد. در حقیقت ایجاد یک فضای کاری جذاب و تشویق کننده برای افرادی که در هفته ۴۰ ساعت از زندگیشان را در شرکت میگذرانند، بسیار مهم است.کارمندان را به ایجاد فضای شخصی در شرکت و چیدمان میزشان آنطور که دوست دارند و در آن احساس آرامش بیشتری میکنند، تشویق کنید.کارمندان به محیط کاری منعطف و شرکتی که به نوآوری و خلاقیت اهمیت میدهد؛ بیشتر علاقه نشان میدهند و نرخ ماندگاریشان بیشتر است. این کار به آنها کمک میکند که ارزش بیشتری را برای خود احساس کنند و بدانند که به آنها تنها به صورت یک ماشین کار برای انجام وظایف نگریسته نمیشود.اهداف و چشمانداز شرکت میتواند در قالب پوستر بر روی دیوار زده شود و به کارمندان یادآوری کند که برای چه در این محیط فعالیت میکنند و چه مسئولیتی در قبال تحقق اهدافشان دارند. ایجاد یک حس آرامش بیشتر باعث تعامل بهتر با کارکنان میشود و آنها را ترغیب میکند که سخت کار کنند.
خــلاصه کــــلام
زمانیکه به طراحی محیط کارتان فکر میکنید، اجرایی شدن آن نسبت به وضعیت صنعت و کسبوکار را نیز بسنجید. روشی که برای فیسبوک و یا گوگل خوب عمل کرده است، ممکن است برای شرکت شما نامناسب باشد و یا ضرورتی برای آن احساس نشود.
زمانی را برای سرچ دوباره قبل از هر نوع تغییری در پروژه دیزاین در نظر بگیرید و برای اینکه کارمندان از تغییرات غافلگیر نشوند، آنها را در جریان تغییرات بگذارید. اصلاح محیط کار، راه حلی مناسب برای حل همه چالشهای بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی نیست؛ ولی میتواند یک شروع خوب برای مواجه با چالشها باشد.
نویسنده: بیتا طلاکوببهی